Kunstenaar Fernando Sánchez Castillo maakt beelden voor Kelfkensbos
De Spaanse kunstenaar Fernando Sánchez Castillo is uitgenodigd om beelden te maken voor het Kelfkensbos. Inspiratie voor het kunstwerk is de Romeinse aanwezigheid in Nijmegen. De eerste schetsen zijn donderdag gepresenteerd. Aanleiding is de herinrichting van het Kelfkensbos met meer groen en aandacht voor historie. Ook Museum Het Valkhof wordt verbouwd en krijgt een nieuw uiterlijk.
Nijmegen was de belangrijkste Romeinse stad in het grensgebied van het Romeinse Rijk in het huidige Nederland, de Limes. Op het Kelfkensbos stond bijvoorbeeld een Romeins castellum. De gracht daarvan is hier opgegraven. De Limes kreeg in 2021 de status van UNESCO Werelderfgoed. Om dit te vieren en te verbeelden is de Spaanse kunstenaar Fernando Sánchez Castillo (Madrid 1970) gevraagd om een kunstwerk te maken, dat iets zegt over de Romeinse aanwezigheid in Nijmegen, en tegelijk de verbinding legt met het hedendaagse Nijmegen. De selectiecommissie voor de kunstenaar bestaat uit directeur Museum Het Valkhof Hedwig Saam, voorzitter commissie Beeldende Kunst Jan Hein Daniels, landschapsarchitect Mathieu Schouten en senior beleidsadviseur cultuurhistorie Hettie Peterse.
Bataafse opstand
Sánchez Castillo analyseert in zijn werk de relatie tussen kunst en politieke macht. De kunstenaar gebruikt vaak bestaande 'sporen' uit het verleden als uitgangspunt voor zijn werk. Hij doet dit vanuit een sterke maatschappelijke betrokkenheid op een speelse en humoristische manier. In Nijmegen blikt hij terug op de Romeinen en de Bataafse opstand met twee beelden van Romeinse keizers en een van Julius Civilis, de leider van de Bataafse opstand tegen de Romeinen. De beelden zijn weliswaar klassiek vormgegeven en op de traditionele manier gemaakt, maar er is iets geks mee aan de hand. Het ruiterstandbeeld van keizer Augustus staat op zijn kop en Vespasianus, de keizer die de Bataafse opstand neersloeg, hangt achterover, zodat je aan zijn rug een schommel kunt hangen, terwijl Julius Civilis in drijfzand lijkt weg te zakken.
De kunstenaar speelt met betekenissen van bekende historische beelden, die hij soms met een kleine aanpassing een nieuwe betekenis geeft. In zijn werk doet Sánchez Castillo een poging om ons bewust te maken van de complexiteit van de geschiedenis en wil hij ons laten zien dat geschiedenis een verhaal is dat constant opnieuw kan worden verteld vanuit het gezichtspunt van nu.
Fernando Sánchez Castillo studeerde in Madrid en Amsterdam aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten. Zij werk is in heel Europa te zien in de open lucht (onder meer in Utrecht en Leiden) en in openbare collecties. Een bekend werk van hem is ‘Spitting Leaders’ in Park Sonsbeek 2008.