Beeldende Kunst Nijmegen: project tippelzone door POPOP
Wat is de moeite waard om te zien in de stad? Beeldende Kunst Nijmegen vraagt het aan verschillende schrijvers, die hun gedachten delen over beeldende kunst in de stad. Deze keer schrijft Jam van der Aa over het werk van Joos van der Zanden en Els Jacobs van POPOP.
Soms is kunst niet voor iedereen
Al meer dan twintig jaar passeer ik, als ik vanuit mijn wijk richting het station moet, de tippelloods waar vrouwen rondhangen, omgeven door vriendjes, dealers en dievengilde. En cruisende klanten. De loods waarin mannen betaalde seks hebben, is verboden toegang. Je mag er alleen binnen als je komt voor een zakelijke transactie.
Onbereikbaar voor het publiek dus, was het artistieke proces dat in de tippelloods gaande was: een project door POPOP (Joos van der Zanden en Els Jacobs) waarbij kunstenaars, Iris Zorg en vrouwen zelf betrokken waren. Geen aansluitende opening, geen kunstpubliek. Geen glazen die geheven worden bij woorden van dank aan de betrokkenen. Een open dag in de tippelloods, tegen stigmatisering, is de wens van een van de oudgedienden en betrokkene bij dit project. Zodat je met eigen ogen kunt zien dat dit een belangrijke plek is.
De vlaggen zelf ophangen
Voor een plek die ternauwernood gedoogd wordt zijn er veel regels. Bij de kunstenaars leeft de hoop dat door de artistieke interventies de mannen wat menswaardiger zullen zijn. De vrouwen mochten kiezen welk behang er werd geplakt op de schotten die de werkplekken van elkaar scheiden. Prachtig genaaide vlaggen van Ans van der Vleuten, die in de nok hangen. Een schelp, een sinaasappel, een anthurium. Natuurlijke vormen die zinspelen op aspecten van het liefdesspel. De muurschildering van Gigi van Grevenbroek aan het eind van de loods, met contrasterende kleuren en psychedelische herhalingen. In gedachten kun je erin verdwijnen en weer bovenkomen in de ritmes die de grijze verf met het behang op de schotten toont.
Het domein van de verbeelding
De anthurium komt terug op verschillende plekken in de loods en daar blijven mijn laatste gedachten achter hangen. Een anthurium lijkt behoorlijk nep in al haar perfectie. De ironie wil, dat pas als de anthurium beschadigd is, je direct ziet dat het om iets levends gaat. En dat, zo’n kleine beschadiging op iets levends, is bijna als een stigma, waardoor je misschien vergeet dat het nog altijd van waarde is.
Kunst is het domein van de verbeelding en het toont soms ook wat de verbeelding niet invullen kan. Misschien dat kunst daarom beweegt tussen uitersten: activistische, sociale, realistische inslag of surrealistische of abstracte benadering. In ieder geval wijst kunst ons een richting, een uitnodiging om verder te kijken dan onze neus lang is.
Kunst als handeling
Bij artistieke ingrepen in een sociale context is de kunst vaak niet voor iedereen. Alleen voor een select groepje mensen. ‘Het’ gebeurt tussen de kunstenaars en de deelnemers, waar wij als buitenstaander dan nauwelijks direct resultaat van zien. Sommige mensen wennen er moeilijk aan, dat kunst als handeling in een kleine groep van waarde is. Hopelijk gaan deze handelingen, op deze plek, voor tenminste één specifieke enkeling van enórme waarde zijn.
Beeldende Kunst Nijmegen
Beeldende Kunst Nijmegen is een platform waarin professionele beeldende kunstorganisaties in de stad verenigd zijn, om gezamenlijk te werken aan een sterke, zichtbare, solidaire en duurzame beeldende kunstsector. In opdracht van BKN schrijven onafhankelijke schrijvers inhoudelijke teksten over een kunstwerk, tentoonstelling, project of kunstinstelling, om het gesprek over beeldende kunst in Nijmegen aan te jagen. Blijf op de hoogte via Instagram, de website, of de BKN-nieuwsbrief