Feestelijke opening bij RUIS met de tentoonstelling De rat
Toen het land op slot ging en musea, winkels en cafés hun deuren moesten sluiten, werd dwalen door verlaten straten de nieuwe hobby van Dante van Elburg. Gedurende zijn wandelingen viel het hem op dat horecaondernemers, al dan niet bewust, de meest bizarre sculpturen hadden gebouwd van zitmeubilair dat al lang niet meer in gebruik was geweest. Turend door ramen zag hij torens van stoelen, pilaren van gestapelde barkrukken en parasolstandaarden die zonder parasol ook een sculptuur zouden kunnen zijn.
Op het gebied van kunst maken heeft Dante van Elburg een onbeslisbare attitude. Wanneer hij een werk wil maken, probeert hij zichzelf in een staat van het niet-weten te brengen en zich over te geven aan de absurditeiten van het bestaan. Zoals een horecaondernemer die door het opstapelen van zijn stoelen per ongeluk een heel goed kunstwerk maakt.
Hoe zo’n kunstwerk tot stand komt verschilt. Soms komt het voort uit alledaagse prikkels en momenten, soms door gewoon maar te beginnen. Dat beginnen is een belangrijk onderdeel in Dante’s praktijk. Vaak start hij met het natekenen van zijn omgeving en objecten in zijn studio. Als er eenmaal een begin is, reproduceert hij deze startelementen eindeloos, waardoor de vormen langzaam transformeren en onherkenbaar lijken te zijn.
Vervolgens combineert hij meerdere elementen van sculpturen, tekeningen of schilderijen om nieuwe niet-intentionele voorstellingen te maken. Door constant oude werken opnieuw te herzien en deze te implementeren in nieuwe kunstwerken, blijft zijn kunstpraktijk een doorgaand proces van constant relativeren in de zoektocht naar eindeloze en dubbelzinnige combinaties, zonder te worden tegengehouden door concrete doelen of beslissingen.
Bij RUIS toont Dante een nieuwe serie werken die hun bestaan te danken hebben aan de situaties die gedurende zijn avondwandelingen achter donkere etalages registreerde. Zoals een verwijzingen naar een barkruk met poten van twee meter en schilderijen die doen denken aan terrastegels.