Interview: Harm en Maartje, artistiek leiders van Tall Tales Company over hun nieuwe voorstelling A Clockwork Orange
De Nijmeegse acrobaat Maartje Bonarius keert terug naar haar roots en treedt op zondag 27 maart om 16.00 uur met haar gezelschap Tall Tales Company op met A Clockwork Orange. Omdat Nijmegen een speciale stad is voor Tall Tales krijgen alle acrobaten uit Nijmegen 50% korting op de eerste 2 kaartjes als ze de code TallTales024 gebruiken!
Over de voorstelling
A Clockwork Orange is een theatrale circusvoorstelling geïnspireerd op de gelijknamige cultklassieker van Anthony Burgess, in 1971 verfilmd door Stanley Kubrick. Vijftig jaar na het verschijnen van de film brengen circusartiesten deze klassieker tot leven in een spectaculaire, bizarre en gewelddadig goede voorstelling.
Over Tall Tales Company
Tall Tales Company werd opgericht in 2013 door Harm van der Laan en Maartje Bonarius, die elkaar ontmoetten op de circusopleiding van Codarts Rotterdam. Tall Tales maakt beeldende theaterproducties in een geheel eigen stijl, waarin acrobatiek en jongleertechnieken worden gebruikt om verhalen te vertellen. Vanuit een eindeloze fascinatie voor de manier waarop mensen met elkaar omgaan maakt het gezelschap magische voorstellingen, met risico en een vleugje humor.
Hoe kwamen jullie op het idee om een circusvoorstelling te maken die gebaseerd is op A Clockwork Orange?
Harm zag als tiener de film van Stanley Kubrick en raakte geinspireerd door de stijl, het fysieke en het integrerende verhaal, waarin een bendeleider door de overheid ‘genezen’ wordt van zijn gewelddadige neigingen. De beeldtaal van de film spreekt ons als circusmakers enorm aan. De centrale vraag, hoe ver we gaan om iemand te straffen voor hun daden is bovendien nog steeds enorm relevant. Circus is onze taal, we denken in beelden. We zijn voor deze voorstelling gaan zoeken naar geweld binnen circustrucs, bijvoorbeeld het rondgooien van een acrobaat door meerdere mensen. Zoiets geeft al een bepaald beeld, wat nog eens wordt versterkt als de acrobaat dit eigenlijk zelf niet wil. Op die manier vertellen we het verhaal via circuschoreografieën.
Wat is volgens jullie de belangrijkste boodschap in de voorstelling?
De belangrijkste boodschap is dat geweld niet zwart wit is. Als je veel opgekropte woede hebt kan het enorm bevrijdend zijn om iets stuk te maken. Bijna iedereen heeft wel eens gelachen om een filmpje waarin iemand ervoor kiest iets stupide te doen en zich vervolgens bezeert. En soms kan geweld zelfs voelen als iets verdiends, als een agressor lik op stuk krijgt. Veel mensen ervaren dat nu bijvoorbeeld bij filmpjes waarin Russisch materieel in Oekraïne wordt opgeblazen. Al die emoties komen voorbij in de voorstelling. En tegelijkertijd is de context lang niet altijd duidelijk, is het niet fijn als iemand pijn lijdt en zijn veel daders ook slachtoffers. Heel vaak bevindt geweld zich in een soort grijs gebied; In de voorstelling bevragen we wanneer dingen ons daarin te ver gaan en waarom.
Welke rol spelen seks en geweld in de voorstelling?
A Clockwork Orange gaat over een bende die geen autoriteit en totaal geen grenzen kent. Dat uit zich in Jackass-achtige taferelen waarin alles kan gebeuren. Als iets ze vervolgens niet zint of iemand ze in de weg zit slaat het om in geweld. Films en series waarin we meeleven met gewelddadige criminelen zijn de laatste jaren steeds populairder geworden, maar toen A Clockwork Orange uitkwam was zoiets nog enorm controversieel. Met de voorstelling stellen we de vraag waarom we geweld überhaupt zo fascinerend vinden.
Ik las dat de voorstelling language no problem is, hoe kan dat?
We spreken met circus en dat is onze taal. We vertellen het verhaal met trucs, fysiek theater en beweging. In principe hebben dus we geen woorden nodig. In A Clockwork Orange worden maar een paar zinnen gesproken, en dan nog steeds alleen maar om het verhaal te versterken niet om het te doen laten begrijpen.
Was het moeilijk om de juiste acteurs te vinden? En waarom hebben jullie gekozen voor deze spelers?
We zochten naar spelers die acrobatiek op topniveau kunnen laten zien, en het publiek tegelijkertijd op een theatrale manier kunnen raken. Er reageerden meer dan tweehonderd artiesten uit heel Europa. We hebben een auditie gehouden en voor elke rol iemand gevonden die helemaal in het karakter past en het personage ook eigen kan maken. Alle zes hebben ze een andere nationaliteit, de één is opgegroeid in een Spaanse enclave in Marokko, een ander in Stockholm en de volgende in The Bronx in New York, maar tegelijkertijd spreken ze allemaal dezelfde acrobatische taal. We zijn superblij dat we deze fantastische acrobaten hebben gevonden. Ze hebben zoveel bijgedragen tijdens het maakproces, zij zijn de kern van dit stuk!
Wat moeten mensen in elk geval weten voordat ze naar A Clockwork Orange komen?
We hebben expres gekozen voor een heftige foto op de poster, want hoewel het een vette voorstelling is, is hij niet echt geschikt voor jonge kinderen. Verder heb je geen voorkennis nodig, A Clockwork Orange is een tijdloos verhaal. Als je houdt van knappe acrobatiek, maar ook graag aan het denken gezet wordt dan is deze voorstelling perfect geschikt!
Praktische informatie
Wanneer: zondag 27 maart
Tijd: 16.00 uur
Waar: Stadsschouwburg Nijmegen
Koop hier je tickets
Fotografie: Megin Zondervan