Solotentoonstelling The Feat bij Platform POST
Mikhail Tolmachev’s nieuwe bewerking van de meerkanaals video-installatie The Feat bij Platform POST daagt de door de staat gelegitimeerde en gesanctioneerde vormen van geweld uit. Dit doet hij door de interregionale militaire geschiedenissen die in musea worden gepresenteerd aan de orde te stellen.
In dit complexe werk bevraagt de kunstenaar de invloed van beeldende verhalen over hedendaagse oorlogen op onsperspectief voor een veiligere en redelijkere toekomst. Door gebruik te maken van documentaire beelden, archiefmateriaal, 3D-modellering en performance werpt de kunstenaar licht op de constructie van een militaire mythologie die leidt tot de hedendaagse politieke realiteit.
Hij stelt vraagtekens bij begrippen als heldhaftigheid, toewijding en zelfopoffering die de staatspropagandamachine van brandstof voorzien, ongeacht of deze verhalen overduidelijk afwijken van feitelijk bewijs. Het werk gaat ook in op urgente actuele kwesties door de nadruk te leggen op de continuïteit tussen de Tsjetsjeense oorlog en de grootschalige oorlog in Oekraïne, die regionale spanningen aanwakkert en bijdraagt aan wereldwijde militarisering.
Deze tentoonstelling is tot stand gekomen met ondersteuning van het Mondriaan Fonds, Gemeente Nijmegen, Gemeente Arnhem, Provincie Gelderland, Stichting Stokroos en het Cultuur Fonds.
Over Mikhail Tolmachev
Mikhail Tolmachev is een beeldend kunstenaar die voornamelijk werkt met foto’s, bewegend beeld, geluidsinstallaties en publicaties. In zijn werk onthult hij machtsstructuren die verband houden met de productie van waarheid. Ook onderzoekt hij de rol van kunst als instrument dat de werkelijkheid ondermijnt en tegelijkertijd voor staatspropaganda wordt ingezet. Tolmachev neemt het geweld dat zichtbaarheid veroorzaakt onder de loep om de conventies van het toeschouwerschap te heroverwegen.
In zijn projecten richt hij zich op materiële vormen die geschiedenissen weerspiegelen, zoals fragmenten, afdrukken, echo’s en andere vormen die ervaringen en gebeurtenissen oproepen. Hij combineert re- enactment, documentaire en essayistische vormen om de manieren bloot te leggen waarop fictie en de fysieke werkelijkheid naast elkaar bestaan. Hij heeft recent zijn werk getoond bij Düsseldorf Photo+ (2022), Luleå Biënnale (2022), Festival Printemps De Septembre (Toulouse, 2021), Museum of Modern Art (Moskou, 2020), zevende Moscow Biennial for Contemporary Art (2017), Kyiv Biennial (2015) en Badischer Kunstverein (Karlsruhe, 2015).