Kaleidoscope Chamber Collective

Al eens muziek gehoord van Samuel Coleridge-Taylor, Florence Price en Amy Beach? Het Kaleidoscope Chamber Collective brengt inclusie en vernieuwing in het klassieke repertoire, met muziek van Afro-Amerikaanse en vrouwelijke componisten, naast het prachtige pianokwintet van Edward Elgar.

In elk concertprogramma presenteert het collectief zowel vertrouwde composities als muziek die minder bekend is. Dit doet het collectief om te verrassen, om te onderrichten en om te verbinden. Die verbinding zoekt Kaleidoscope overal in – in de composities die het kiest en in de musici die deelnemen, maar ook in het publiek waarvoor het ensemble speelt. Het collectief staat met beide benen in de realiteit. De musici bekommeren zich om de wereld waarin wij leven: om het onrecht, de ongelijkheid, vooroordelen en alle dingen die ons allen van elkaar scheiden. Daarom maken zij muziek. Want muziek verbindt.

De vijf…

Al eens muziek gehoord van Samuel Coleridge-Taylor, Florence Price en Amy Beach? Het Kaleidoscope Chamber Collective brengt inclusie en vernieuwing in het klassieke repertoire, met muziek van Afro-Amerikaanse en vrouwelijke componisten, naast het prachtige pianokwintet van Edward Elgar.

In elk concertprogramma presenteert het collectief zowel vertrouwde composities als muziek die minder bekend is. Dit doet het collectief om te verrassen, om te onderrichten en om te verbinden. Die verbinding zoekt Kaleidoscope overal in – in de composities die het kiest en in de musici die deelnemen, maar ook in het publiek waarvoor het ensemble speelt. Het collectief staat met beide benen in de realiteit. De musici bekommeren zich om de wereld waarin wij leven: om het onrecht, de ongelijkheid, vooroordelen en alle dingen die ons allen van elkaar scheiden. Daarom maken zij muziek. Want muziek verbindt.

De vijf musici brengen een programma met Britse en Amerikaanse muziek. Het concert opent met een pianotrio van Samuel Coleridge-Taylor (1875–1912). Als kind van een Britse moeder en een Sierra Leoonse vader oogde hij Afrikaans. Nadat hij met Afro-Amerikaanse zangers door de Verenigde Staten had gereisd, zette hij zich vol overgave in voor de emancipatie van gekleurde Amerikanen. Van Amy Beach (1867–1944) horen we haar laatromantische Pianokwintet in fis. Zij was Amerika’s eerste succesvolle vrouwelijke componist. Ook Florence Price (1887–1953) werd gelauwerd om haar composities. Zij was de eerste Afro-Amerikaanse vrouw van wie werk door een vooraanstaand Amerikaans orkest werd uitgevoerd. Haar ongedateerde Elfentanz is een compositie voor viool en piano. Als laatste horen we het Piano-kwintet in a van Edward Elgar (1857–1934). Hij heeft dit werk uit 1919 opgedragen aan de Britse muziekcriticus Ernest Newman die enkele jaren daarvoor een biografie over de componist had geschreven.

Contact

Concertgebouw De Vereeniging
De Vereeniging Café-Restaurant
Keizer Karelplein 2 d
6511 NC Nijmegen
Plan je route

vanaf jouw locatie

Koop je tickets

Openingstijden

  • Dinsdag 21 januari 2025 om 20.15 uur

Hier vind je ons